اواخر بهمن بود که فهمیدم قرار است یه استارت‌اپ با موضوع محیط‌‌ زیست در استان مازندران برگذار بشود. این بود که پس از شرکت در پیش‌رویداد به جمع‌بندی درباره ایده مناسب رسیدم. ایده‌ اسمارت‌گاردن یا باغچه هوشمند بود. صرف نظر از اینکه محصول نهایی قرار بود چکار کند، دنبال تجربه کارگروهی و کارگاهی بودم. در طی یک هفته کار فشرده نتیجه نهایی، ماکتی شد که قرار بود عملکرد محصول مورد نظر ما را به داوران و بازدیدکنندگان نشان بدهد. در طی این یک هفته، تجربه کار با چوب، دستگاه cns لیزر، الکترونیک، نرم‌افزارهای 3d و از همه مهمتر مدیریت تیم و پروژه کارگاهی را پیدا کردم. چیزی که برام خیلی ارزشمند بود. این پروژه به ظاهر کوچک، یکی از نقاط قوت و ارزشمندم بود که شاید تا اخر عمرم بهش افتخار کنم. در ادامه مراحل روند پیشرفت پروژه را به اشتراک گذاشتم.

گام اول: طراحی و اسکچ محصول

اولین پروسه طراحی 3d محصول بود. طراحی 3d با نرم افزار sketchup انجام شد.

گام دوم: ساخت سازه و cnc کاور دستگاه

گزینه‌های زیادی برای متریال و ساخت دستگاه داشتیم. اما از آنجا که مونتاژ شدن راحت ماکت برامون ارجحیت داشت، تصمیم گرفتیم ماکت با استفاده از کلاف و صفحه Mdf سه میل انجام بشه. محصول نهایی احتمالا با صفحه pvc و یا فایبرگلس طراحی و ساخته خواهد شد.

گام سوم: مونتاژ کردن ماکت

سرانجام ماکت در کارگاه الکترونیک در شهر ساری مونتاژ شد. بدین ترتیب که بعد از پیچ میخ کردن کلاف‌ها، کاور mdf روی کلاف ها سوار شد و در انتها نیز، اتصالات برقی و نوار smd روی ماکت نصب شد.

گام چهارم: طراحی و نصب برد الکترونیک

در نهایت نوبت به قطعات الکترونیک و طراحی و مونتاژشون رسید. در اسمارت گاردن، ما یک باغبان باهوش داریم که قرار است وظیفه نگهداری و پرورش گیاهان را به عهده بگیرد و با توجه به نوع گیاهی که ما بهش میدهیم! بهترین روش برای نوردهی و آبیاری را انتخاب کند. بدهی که بار این مسئولیت بر عهده همین قطعات الکترونیک خواهد بود.

گام پنجم: ارائه توضیحات ایده برای داوران

بهانه شروع این پروژه، شرکت در رویداد استارت‌اپ محیط زیست بود! روز خوب و با شکوهی بود و فرصت خوبی برای اولین حضور در بین نخبگان ایرانی و مازندرانی :)

گام آخر: ایده منتخب و دریافت تقدیرنامه

هرچند انتظارمون از داوران دریافت مقام اول بود! اما از ما بهتر هم در این جمع شرکت داشتن و این انگیزه‌های ما رو برای شرکت در دوره های آتی بیشتر می‌کند.